اضطراب دارای حالتهای فیزیولوژیکی و بدن شناختی و هیجانی است
فروید اولین کسی است که اضطراب را مورد بررسی قرار داد و از نظر او اضطراب دارای سه جز است یک حالت ناخوشایند خاص دو پدیده برون بری و رهاسازی سه ادراک این دو حالت
او معتقد است اضطراب حالتی ناخوشایند همراه با هیجان و ترس است که فرد آگاهانه آن را درک میکند از نظر بیشتر روانکاوان ترس پاسخی معقول و منطقی و گاهی مفید و اضطراب یک حالت غیر منطقی و به اصطلاح احساساتی که فعالیتهای دستگاه عصبی خودمختار را در هر زمان بالا و پایین میبرد اضطراب میگویند
معروف ترین آزمون سنجش اضطراب آزمون اندریافت موضوع یا T.AT است.
بِلک مندلر ساراسون آزمونهایی برای سنجش اضطراب کودکان ساخته اند و اشپیلبرگر و همکارانش نیز پرسشنامه اضطراب خصیصه حالت را فراهم آوردهاند که به بررسی تعامل استعداد_ درمان میپردازد.
کیفیت یا ماهیت مواد درسی با اضطراب نیز سر و کار دارد اضطراب در بعضی تکالیف پیچیده عاملی بازدارنده و تکالیف ساده و آشنا موجب تسهیل میگردد.
طبق قانون یرکیز_ دادسون اضطراب در حد معینی برای حل مسئلههایی که تا حدودی دارای پیچیدگی باشد بیشترین عملکرد را به دنبال خواهد داشت اسپنس در تحقیقات خود دریافت هنگامیکه میان اجزای یادگیری ارتباط و یادگیری نیرومندی وجود دارد اضطراب موجب تاثیر یادگیری و برعکس میشود.
روش تدریسی به کمک کامپیوتر نسبت به روش تدریسی که معلم در آن نقش عمده را دارد و روش مناسبتری برای شاگردان با اضطراب بالاست به طور کلی عملکرد شاگردان مضطرب در محیطهای همکاری خیلی بیشتر و بهتر از محیطهای رقابت آمیز است،افراد کم اضطراب خطر پذیری متوسط راترجیح میدهند و افراد پر اضطراب به گونههای افراطی از خطر دوری میکنند.
اتیکسون اضطراب و نیاز به پیشرفت را با شمار زیادی از متغیرهای وابسته ارتباط میدهند در الگوی او ترس از شکست و یا اضطراب انگیزه پرهیز از شکست نامیده میشود که به وسیله آزمنالپرت وهابر اندازه گیری میشود دومین متغیر انگیزشی مهم انگیزه پیشرفت است که وسیله نوعی از آزمون اندریافت موضوع با بهره گیری از مالک کله لند سنجیده میشود.
به طور کلی انگیزه زمانی ایجاد میشود که احتمال موفقیت پایین باشد در مورد چگونگی پیدایش ترس از شکست یا اضطراب در مدرسه دو نظریه کلی وجود دارد یک شرایط مدرسه دو شرایط پیشرفت واکنشها روشهای آموزشی نسنجیده سختگیری معلمان و تحمیل تکلیفهای نابجا طاقت رسد و عواملی است که موجب بروز ترس و اضطراب در محیط مدرسه میشوند .
نتیجهگیری به کودکان خود اضطراب وارد نکنید
تمام